Menghormati Agar Dihormati

Duhai teman,

Zaman berubah, akan tetapi adab mulia tiadakan berubah. Bila dirimu merujuk sunnah, budi pekerti mulia Rasulullah s.a.w terserlah. Usah dirimu merasai sudah tahu beradab mulia, kalau ada insan yang masih tidak selesa denganmu. Ada dalam kalangan remaja, tidak menyedari hakikat ini. Jika bertingkah laku, tidak berdasarkan hati dan fikiran. Lantas, perilaku biadab dirasa megah.

Sungguh wahai sahabat,
Ramai orang tua , orang berilmu hiba bila melihat kerenah anak muda mudi. Kemodenan yang dicapai tidak seiring dengan hidup berperibadi mulia. Acuan manakah yang dijadikan gaya hidupmu ? Apakah dirimu berfikir tentang suatu masa, dirimu sendirimu merasai pula kehibaan itu.

Benar wahai sahabat yang dikasihi Allah,
Akan sabda Rasulullah s.a.w : من لا يرحم لا يرحم . Barangsiapa yang tidak mempunyai rasa belas kasihan pada orang lain , nescaya dia tidak akan menerima belas kasihan daripada orang lain.
Nah, begitu juga wahai teman, bila dirimu tidak menghormati yang lain, bagaimana dirimu akan dihormati. Sesal tidak berkesudahan.

Begitulah saudaraku, tiada erti dirimu bersikap ego dan meneruskan sikap kemodenan yang tidak tahu mana asas terbinanya. Dirimu mengambil kemodenan itu , tanpa dinilai dan dipadankan dengan akhlak Islam.

Ingatlah, saling menghormati jika ingin dihormati.

Wassalam

Comments